Najlepšie spôsoby ako sa zbaviť bolesti chrbta

Bolesť dolnej časti chrbta (resp. bolesť krížov) je jedným z najčastejších dôvodov prečo ľudia navštevujú fyzioterapeuta. Počas života postihuje bolesť krížov takmer 60 – 80 % ľudí. Niektoré štúdie ukázali, že až 23 % dospelých na svete trpí chronickými bolesťami krížov.

Ako rozdeľujeme bolesť chrbta podľa dĺžky trvania ?

Bolesť dolnej časti chrbta sa zvyčajne kategorizuje do 3 podtypov: akútna, subakútna a chronická bolesť dolnej časti chrbta. Toto rozdelenie je založené na dĺžke trvania bolesti krížov. Akútna bolesť dolnej časti chrbta je bolesť trvajúca menej ako 6 týždňov, subakútna bolesť dolnej časti chrbta medzi 6. a 12. týždňom a chronická 12 týždňov alebo dlhšie.

Čo spôsobuje najčastejšie bolesti chrbta ?

Vaša taška

Hoci kabelku, batoh alebo tašku môžete nosiť cez rameno, hornú časť tela podopiera spodná časť chrbta – vrátane akejkoľvek ďalšej váhy, ktorú nosíte. Takže preplnená taška môže zaťažovať dolnú časť chrbta, najmä ak ju nosíte deň čo deň. Ak je taška na ramene vec ktorej sa nechcete vzdať, snažte sa ju nenosiť na jednej strane ale pri nosení striedať na oboch ramenách

Hŕbenie a nesprávne držanie tela

Dlhotrvajúce hrbenie v stoji alebo sedení môže spôsobiť, že vaše chrbtové svaly budú napäté a bolestivé, zníži sa ich zásobovanie krvou a pomaly sa rozvinie stuhnutosť a slabosť trupu a krížov. Keď stojíte, udržujte váhu rovnomerne vyváženú na oboch nohách a snažte sa nehŕbiť.

Ako sa teda zbaviť bolesti krížov ?

Lieky proti bolesti

Nesteroidné protizápalové lieky (NSAID), ako je ibuprofén. Zvyčajne je to však dočasné riešenie.

Navštívte fyzioterapeuta

Fyzioterapeut vás naučí, ako sedieť, stáť a pohybovať sa spôsobom, ktorý udrží vašu chrbticu v správnej polohe a zmierni napätie na chrbte. Naučí Vás tiež špecializované cvičenia, ktoré posilňujú základné svaly, ktoré podporujú váš chrbát. Silné jadro je jedným z najlepších spôsobov, ako v budúcnosti predchádzať ďalším bolestiam chrbta. Štúdie ukazujú, že keď zvýšite svoju silu, flexibilitu a vytrvalosť, bolesť chrbta sa zníži – ale chce to čas.

Odpočinok – (ne)priateľ bolesti chrbta

Pri bolestiach chrbta lekári predpisovali pokoj na lôžku. Teraz však vieme, že nehybné ležanie je jedna z najhorších vecí, ktoré môžete urobiť. Môže zhoršiť bolesť chrbta a viesť k ďalším komplikáciám. Neodpočívajte dlhšie ako jeden alebo dva dni. Dôležité je vstať a pomaly sa opäť začať hýbať. Zistilo sa, že cvičenie je jedným z najúčinnejších spôsobov, ako rýchlo zmierniť bolesť chrbta. Vyskúšajte plávanie, chôdzu alebo jogu .

Ak ale bolesť chrbta neustupuje ani po niekoľkých dňoch, neváhajte ma kontaktovať a rada Vám poradím ako postupovať aby sa Váš stav nezhoršil.